Suntem întotdeauna gata pentru a vă ajuta și a răspunde la întrebările dumneavoastă
Republica Moldova, Chișinău, str. Columna, nr. 135
Noutăți
În ajunul alegerilor parlamentare în Republica Moldova se întâmplă lucruri grave, derapajele anti-democratice fiind la ordinea zilei. Sunt adoptate legi controversate precum cea a amnistiei fiscale, sunt răpiți oameni în plină zi pentru a fi aruncați în închisori cu bună știință în schimbul unor servicii financiare, este schimbat peste noapte cursul european al țării noastre, sunt persecutați activiștii civici, forțele de ordine sunt folosite în interesul puterii și împotriva poporului, corupția din mafia imobiliară ucide la propriu oameni, continuă capturarea fără precedent a mass media.
În schimb, puterea trâmbițează peste tot despre construcția drumurilor bune ca și cum acest fapt ar fi ieșit din comun, o faptă eroică, nu alta. Amintim că Republica Moldova și-a definit reabilitarea drumurilor drept prioritate națională, ca factor de bază în depășirea sărăciei și subdezvoltării.
Această decizie a fost susținută de partenerii externi, care s-au angajat să ajute financiar țara noastră în această direcție. Drept rezultat a apărut STRATEGIA de transport şi logistică pe anii 2013-2022, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.827 din 28 octombrie 2013, care stipula ca și condiție-cheie pentru finanţarea proiectelor de investiţii în drumuri impusă de către instituţiile financiare internaţionale reforma de întreţinere a drumurilor şi o creştere considerabilă a finanţării pentru întreţinerea drumurilor, inclusiv modificarea Legii fondului rutier. La 29 decembrie 2009 Legea fondului rutier a fost modificată în partea ce ţine de alocarea în fond a nu mai puţin de 50% în anul 2010, 65% în anul 2011, 80% în anul 2012 şi în anii următori din volumul total al accizelor la produsele petroliere supuse accizelor şi, respectiv, distribuite pentru întreţinerea drumurilor.
Conform acestei Strategii Moldova trebuia să aloce anual 4 miliarde lei pentru drumuri, dintre care o parte considerabilă revenea partenerilor externi. Însă decizia de a aloca 80% din accize pentru drumuri a ținut doar până în anul 2014, apoi pentru a acoperi gaura bugetară formată în urma jafului bancar, guvernul a redus această cotă de peste 2 ori. Prin derogarea de la lege și angajamentele internaționale asumate, guvernul în ultimii 5 ani de zile a lipsit Fondul Rutier de 3,8 miliarde lei, iar cea mai mare sustragere are loc în 2018, când Fondul Rutier va obține cu 1,2 miliarde lei mai puțin decât norma legală și obligațiile internaționale.
În prag de alegeri parlamentare guvernarea actuală a Republicii Moldova se află în cea mai mare izolare externă, similară cu cea de pe vremea lui Voronin din perioada 2002-2004.
Amintim că granturile externe primite de Moldova au ajuns la nivelul de 0,6% din PIB sau de 6 ori mai mult decât maxima din 2014 de până la jaful bancar. După semnarea acordului de asociere țara noastră urma să primească suport pentru reforme și modernizarea infrastructurii. Acest suport trebuia să ajungă la 6-7% din PIB, însă după o creștere bruscă 2013/2014, din cauza jafului bancar s-a prăbușit la 0,6% sau de 10 ori mai puțin. În ultimii 4 ani puterea a ratat doar din granturi externe și doar de la nivelul planificat 7,1 miliarde lei.
În 2018 din 8,3 miliarde lei planificați ca împrumuturi și granturi, guvernarea a reușit să obțină doar 10% sau 830 milioane lei și aceștia în marea majoritate sunt împrumuturi și nu granturi. Dacă în anii precedenții 2015-2017, guvernarea deși foarte prost, dar reușea să obțină niște granturi (la capitolul împrumuturi lucrurile mergeau mai bine), atunci în acest an deja nimeni nu dorește nici să ne împrumute. Pentru prima dată s-a atins „performanța” de a acumula doar a 10% din mărimea împrumuturilor planificate.
Cea mai mare problemă rămâne cea a marelor oportunități ratate prin incapacitatea de a obține granturi. Astfel nu s-a menținut nici măcar nivelul anului 2014 de până la jaful bancar (3,6% din PIB). Doar în ultimii 4 ani guvernarea a ratat aproape 15 miliarde lei! Dacă guvernarea nu rupea relațiile cu Partenerii noștri externi în special UE și SUA, atunci nu ar fi fost necesar să fie micșorată indexarea pensiei, pentru a economisi banii europeni pierduți, nu ar fi fost necesar să fie majorată vârsta de pensionare pentru a compensa prin munca suplimentară a pensionarilor incapacitatea puterii de a obține granturi europene.
Puterea continuă să refuze cu îndârjire să investigheze cazul miliardului furat, ba mai mult, utilizează acești bani după bunul ei plac. Exemplele nu întârzie să apară.
Recent Jurnal TV a publicat probe concludente despre faptul că studiile feciorului lui Iurie Leancă au fost finanțate de compania Tomton Tramp Corp, care este controlată de Ilan Șor și figurează în rapoartele Kroll și dosarul furtului miliardelor.
Amintim că anume Iurie Leancă în complicitate cu Adrian Candu, Dorin Drăguțan, Corneliu Gurin și Anatol Arapu au promovat și au semnat Hotărârea Guvernului nr. 938 din 13 noiembrie 2014, prin care, contrar legislației în vigoare, executivul a oferit garanții de stat în valoare de 9,6 mlrd. lei, după ce Banca Națională a acordat un credit de urgență pentru cele trei bănci devalizate, controlate de Șor. Totodată, Guvernul Leancă a demonstrat o neglijență crasă în serviciu, întrucât după emiterea actului normativ menționat, nu a fost înstaurată administrația de stat în aceste instituții financiare. Prin urmare, la 25-26 noiembrie 2014 doar din Banca Socială au fost sustrase peste 13,5 mlrd. lei. În continuare, garanțiile de stat respective au servit drept temei pentru împovărarea cetățenilor țării, care sunt obligați să recupereze banii furați în suma aproape dublă. Totodată, lipsa progresului în investigarea jafului bancar a fost una din cauzele principale a suspendării asistenței macrofinanciare din partea Uniunii Europene.
Ținând cont de cele expuse, Platforma DA cere:
1. Demisia imediată a lui Iurie Leancă din funcția de viceprim-ministru pentru Integrare Europeană.
2.Autosesizarea Procuraturii Anticorupție și deschiderea dosarului penal în rem în conformitate cu art. 324, alin (3) al Codului Penal (corupere pasivă săvârșită de o persoana cu funcție de demnitate publică în proporții deosebit de mari în interesele unui grup criminal) și art. 325, alin. (3) din același Cod (corupere activă săvârșită în privința unei persoane cu funcție de demnitate publică în proporții deosebit de mari în interesele unui grup criminal).
Platforma DA va continua să facă toate demersurile necesare pentru a stopa derapajele grave ale actualei puteri – o mână de oligarhi care au capturat Republica Moldova, au distrus statul de drept, instalând un regim dictatorial și au transformat Republica Moldova dintr-un proiect european de succes în cel mai grav caz comunitar.
11 octombrie 2018
Republica Moldova, Chișinău, str. Columna, nr. 135
Trimite-ne o cerere pentru a adera la partidul nostru Platforma DA