Suntem întotdeauna gata pentru a vă ajuta și a răspunde la întrebările dumneavoastă
Republica Moldova, Chișinău, str. Columna, nr. 135
Noutăți
Astăzi, deputatul Platformei DA Chiril Moțpan, a susținut o conferință de presă privind catastrofa ecologică ce ar putea surveni în urma construcției hidrocentralei Novodnestrovsc pe râul Nistru.
În cadrul conferinței Chiril Moțpan a spus:
„Problema râului Nistru apare uneori, pe agenda publică, atunci când e convenabil pentru unii sau alții, dar cu minimă atenție pentru adevărata ei semnificație. A fost formată și o comisie parlamentară pentru evaluarea gestionării integrate a resurselor de apă din bazinul râului Nistru – dar, iarăși, cum se întâmplă adesea în Republica Moldova, rămâne riscul unei simple abordări formale.
Or, consecințele unei asemenea abordări strict formale vor fi dezastruoase. Este de responsabilitatea fiecăruia din noi să spună lucrurilor pe nume și să nu admită minimalizarea situațiilor problematice, chiar dacă o face de dragul „păstrării aparențelor” ori menținerii alianțelor. Fapt este că situația râului Nistru afectează două state vecine, Republica Moldova și Ucraina, angajate în raport cu același proiect european. Măsura în care vom putea colabora în această problemă – care nu poate fi soluționată decât prin discuții punctuale și responsabile care să ia în calcul nu doar interesele economice, dar și viața și bunăstarea cetățenilor și a ecosistemelor – este cea care determină în ce măsură proiectul european și valorile democratice sunt real asumate de fiecare stat în parte.
Subiectul la care vreau să mă refer – și care voi solicita să fie inclus și pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate – este legat de Hidrocentrala Novodnestrovosk, proiectată și construită în anii 1980 de guvernul unional al URSS, cu contribuția financiară a RSSM și RSSU. Scopul inițial era ca energia electrică obținută să fie împărțită egal între cele două republici.
Însă, după destrămarea URSS, hidrocentrala nu a mai fost dată în exploatare. În 2014, Ucraina a instalat pe barajul hidrocentralei Novodnestrovsk (jumătate din baraj este a Republicii Moldova), fără să consulte partea moldovenească, 4 turbine pentru producerea energiei electrice. Urma să mai instaleze încă 3.
Acest fapt pune în pericol securitatea ecologică a Republicii Moldova: pentru a proteja râul Nistru și ecosistemul acestuia, este necesar ca hidrocentrala să permită curgerea unui anumit flux minim de apă. Însă, pentru funcționarea turbinelor respective, fluxul de apă al râului este redus simțitor, fiind astăzi sub minimul necesar și riscând o catastrofă ecologică. Riscăm inclusiv alimentarea cu apă potabilă atât a mun. Chișinău, cât și a altor localități, inclusiv a or. Odessa, care se alimentează tot din fluviul Nistru.
Conform experților, se poate instala un ciclu periculos: timp de 4-5 ani, râul Nistru practic să sece, iar în al șaselea sau al șaptelea an să se producă inundații masive în sudul Republicii Moldova. Există și probleme de ordin legal: jumătate din barajul hidrocentralei este amplasat pe teritoriul Republicii Moldova, iar demarcarea hotarului dintre Moldova și Ucraina pe porțiunea Novodnestrovsk nu este stabilită nici până acum. (Lacul de acumulare al hidrocentralei, construit exclusiv din banii alocați de RSSM, este amplasat pe teritoriul Ucrainei, dar a fost destinat și pentru irigarea pământului din raioanele de nord ale Republicii Moldova).
Situația impunea negocieri urgente cu Ucraina, care trebuiau făcute în cunoștință de cauză. Respectiv, cu câțiva ani în urmă, angajații SIS au obținut pe cale operativă, la Moscova, în original, un pachet de documente datând din anii 1985-1987 privind Hidrocentrala Novodnestrovsk: proiectul tehnic al hidrocentralei; parametrii tehnici privind utilizarea hidrocentralei; planul hidrocentralei, cu harta topografică; estimarea fluxului necesar de apă pe râul Nistru; informația privind contribuția financiară a RSSM la construcția hidrocentralei.
Informația respectivă a fost prezentată guvernului Republicii Moldova, care, la acea dată, a decis să includă doi experți SIS în grupul de negociere și în procesul de negocieri. Ținând cont de vectorul de integrare europeană asumat atunci atât de Ucraina, cât și de Republica Moldova, precum și de faptul că ambele părți erau într-o relație tensionată cu Federația Rusă, SIS a propus la acel moment ca negocierile în această chestiune să fie mediate de Uniunea Europeană, fără implicarea Federației Ruse. Moldova a reușit astfel să obțină monitorizarea de către UE a felului în care partea ucraineană exploatează râul Nistru.
Republica Moldova, mai cu seamă organizațiile ecologice și de mediu, s-au adresat structurilor europene din Tratatul Comunității Energetice și Comisiei Europeane, cu intenția ca acestea să monitorizeze râul Nistru și să convingă Ucraina de starea ecologică catastrofală a fluviului. Nu este clar dacă s-a obținut ceva pozitiv în contextul evenimentelor politice din Ucraina din ultimii 6-7 ani, dar și a celor din Republica Moldova până în anul 2020.
Ceva timp în urmă, pe timpul când deținea mandatul de președinte, Dodon și structurile subordonate lui și-au dorit să obțină în mod oficial din partea guvernului Federației Ruse documentele tehnice privind hidrocentrala, care fuseseră obținute deja de SIS, pe cale operativă. Probabil, ar fi dorit să impresioneze partea ucraineană prezentându-le drept documente primite oficial, etalând, astfel, sprijinul pe care îl aveau din Rusia.
Sarcina de a obține oficial aceste documente de la conducerea Institutului Hidroproiect al Federației Ruse i-a fost propusă ambasadei de la Moscova, prin intermediul reprezentantului SIS. Ca de obicei, Dodon era gata să promită orice în numele profitului imediat, dar care ar fi fost în detrimentul securității naționale și energetice a RM.
Până în prezent, nu există transparență cu privire la procedurile, discuțiile și așteptările părților. Știm doar că aprovizionarea cu apă potabilă a 8 milioane de persoane din Republica Moldova și Ucraina depinde de supraviețuirea râului Nistru. Or, potrivit experților în domeniul energetic, Nistrul nu este un fluviu cu un volum potențial de apă care ar putea fi utilizat la justa valoare pentru producerea curentului electric.
Novodnestrovsk este o afacere financiară cu impact ecologic pentru ambele state, în care sunt implicate mediile și mogulii ucraineni pe domeniul energetic, care trec de la o guvernare la alta în Ucraina, dar reprezintă și o pârghie de șantaj politic pentru Moldova din partea Kievului pe domeniul de negocieri privind instalarea controlului la frontiera moldo-ucraineană pe segmentul transnistrean, pentru a ne impune și la mai multe cedări. Acest lucru a fost spus neoficial și voalat de reprezentanții Serviciului de grăniceri al Ucrainei în dialog cu omologii din Moldova.
Crearea comisiei parlamentare pe acest subiect, speră, să ofere soluții pentru prevenirea catastrofei. Voi pune subiectul și pe ordinea de zi a Consiliului Suprem de Securitate.”
17 februarie 2021
Republica Moldova, Chișinău, str. Columna, nr. 135
Trimite-ne o cerere pentru a adera la partidul nostru Platforma DA