Skip to content
Noutăți Platforma DA

Noutăți

Reacția Platformei DA privind subordonarea spitalelor raionale sub Ministerul Sănătății

Subordonarea spitalelor raionale sub Ministerul Sănătății fără a consulta această inițiativă cu autoritățile publice locale, cu directorii de spitale și cadrele medicale, este o decizie grăbită și luată fără a analiza urmările ei.

Dacă problema este în investițiile reduse ale fondatorului, după cum au argumentat autorii proiectului, atunci ar fi oportun creșterea bugetelor acestor autorități și modificarea legislației astfel ca să fie impusă o cotă din bugetul APL-ului care trebuie a fie anual investită în dezvoltarea spitalelor raionale. De asemenea ar fi oportună modificarea legislației și majorarea cotei Fondului de dezvoltare şi modernizare a prestatorilor publici de servicii medicale care la moment este de până la 2% din Fondul Asigurărilor Obligatorii de Asistență Medicală. E important de menționat că la moment dezvoltarea spitalelor raionale este asigurată și prin proiecte transfrontaliere datorită înfrățirilor Consiliilor raionale cu Județe din România. Ca exemplu, colegii noștri de la nivel raional au reușit în baza înfrățirilor să investească în spitalele raionale după cum urmează:

  1. –     Cimișlia, în baza înfrățirii cu județul Dolj peste 6 milioane lei;
  2. –     Soroca, în baza înfrățirilor cu județele Suceava și Buzău peste 3 milioane;
  3. –     Hâncești, în baza înfrățirii cu județul Maramureș peste 2 milioane lei;

La moment, nici în Instituțiile medicale unde  fondator este Ministerul Sănătății, situația este departe de a fi satisfăcătoare. Iar dacă fondatorul, Ministerul Sănătății nu a reușit încă să își dezvolte calitativ spitalele subordonate, care e garanția că va avea capacitatea de a asigura dezvoltarea a încă 32 de spitale raionale?

Argumentul privind investițiile Ministerului Sănătății în fortificarea bazei material-tehnice a spitalelor raionale este manipulatorie deoarece aceste investiții au fost acordate din contul programelor de susținere de către organismele internaționale a Republicii Moldova pentru lupta cu pandemia COVID-19, dar nu în cadrul unui program de stat de fortificare a capacităților spitalelor respective.

Preluarea responsabilității de fondator de către MS în mijloc de iarnă, în condiții complicate și incerte la capitolul asigurării cu energie electrică, gaz și căldură, precum și ținând cont de o eventuală înlăturare de la susținerea spitalelor a APL, poate cauza perturbări cu consecințe grave în activitatea spitalelor raionale/municipale.

În lipsa unei analize de impact și a unui studiu de fezabilitate nu este nici într-un fel argumentată (mai mult ca atît nu este prevăzută în proiectul bugetului de stat) suma de 150 milioane necesară pentru anul 2023 în vederea executării de către Ministerul Sănătății a obligațiunilor de fondator. La fel nu este prevăzut modul de identificare a acestor sume în condițiile unui an complicat și imprevizibil din punct de vedere economic.

Atragem atenția că, se dorește transmiterea în proprietatea statului cu titlu gratuit a bunurilor și terenurilor spitalelor raionale prin derogare de la prevederile legale. Acest lucru încalcă prevederile principiilor autonomiei locale și se încearcă preluarea abuzivă a proprietăților fără a discuta cu autoritățile publice locale. Cu o astfel de abordare de tip ”raider” există riscul ca autoritățile locale să se opună deschis cât și tacit. Este mare probabilitatea, că această opunere va avea loc manifestându-se prin sabotaj, tergiversarea procesului de transmitere, provocarea populației la diferite acțiuni de protest și ca rezultat va duce la discreditarea guvernării și destabilizarea situației în țară.

Platforma DA este promotorul descentralizării și respectării autonomiei autorităților publice locale. În acest context nu putem să nu reacționăm atunci când se dorește centralizarea puterii și limitarea puterii de a lua decizii la nivel local. O reformă a sistemului spitalicesc raional ar trebui să fie parte a unei ample reforme administrativ-teritoriale. Reformă care până la moment nu a fost prezentată publicului.

Astfel, considerăm că prin această decizie se urmărește politizarea și subordonarea instituțiilor medicale și numirea directorilor de spitale pe criterii politice. Or, în campania electorală, guvernarea a promis mai multă autonomie APL.

Ca urmare a celor expuse, îndemnăm majoritatea parlamentară să renunțe la votarea în grabă a acestui proiect. Astfel de decizii complexe trebuie să fie luate ca urmare a unor studii profesioniste, în caz contrar sunt supuse multiplelor riscuri care pot înrăutăți și mai tare starea sectorului spitalicesc, în special în condițiile economice, sociale și geopolitice precare cu care se confruntă la moment Republica Moldova.

Și în primul rând o astfel de reformă să fie implementată numai după un dialog deschis, corect și transparent cu toți subiecții implicați, inclusiv cu autoritățile locale.

În același timp îndemnăm autoritățile centrale să prezinte conceptul sau strategia de reformare a sectorului spitalicesc, pentru ca toți cei interesați să cunoască care este viziunea, care va fi arhitectura sectorului în format nou, numărul și profilul estimativ de paturi, perspectivele de dezvoltare.

Contacte Platforma DA

Suntem întotdeauna gata pentru a vă ajuta și a răspunde la întrebările dumneavoastă

Email
Adresa

Republica Moldova, Chisinau, str. 31 August 1989, nr. 15

Social media

ADERĂ LA PARTID

Trimite-ne o cerere pentru a adera la partidul nostru Platforma DA




    logo Aelevate